Sunday, January 1, 2012

Jadikan pendidik yang menyenangi dan menyenangkan murid

Salam hormat,



Selamat Datang 2012. Selamat Menyambut Tahun Baru 2012.

Kepada guru-guru sekalian, selamat kembali ke sekolah. Semoga dengan azam baru, antaranya, menjadi guru pilihan murid - menyenangi dan menyenangkan murid-muridnya. 

Selamat kembali ke sekolah juga untuk murid-murid sekalian, semoga juga hadir dengan azam baru, antaranya, menjadi murid pilihan guru - menyenangi dan menyenangkan guru-gurunya.


(ii)


Syukur alhamdulillah, kembali diparengi waras dan dapat mengisi ruang bicara blog ini pada hari pertama tahun 2012, setelah kurang lebih sebulan setengah tidak berkesempatan mencatatkan sesuatu. 

Kelmarin petang, di Plaza Angsana, secara kebetulan aku bertemu dengan Syed Sulaiman, rakan lama sepersekolahan dan rakan seperjuangan dalam kepimpinan pendidikan daerah. Dalam waktu singkat, bicara kami ikut menyentuh tentang pengisian masa terluang, termasuklah aktiviti berblog. Semangatnya tetap utuh dalam membicarakan soal pendidikan semasa, kreativiti dan keperluan berwacana di blog. Tanyanya, kenapa tidak menulis secara serius (setelah meminggirkan profesion keguruan)? Pesannya, teruslah menulis.

Malam tadi, aku sempat menjenguk beberapa laman blognya. Tampaknya agak lama juga tidak dikemaskinikan, tentunya oleh faktor kesibukan tugas rutin sebagai guru besar. 

Di persada maya, blog yang diupayakan oleh guru memang banyak, tetapi amat sedikit ditemukan blog yang dihasilkan oleh pengetua atau guru besar sendiri. Tulisan di blog guru-guru muda ini pula lebih cenderung ke arah perihal kehidupan peribadi, bersifat santai dan tidak sangat membicarakan ehwal pendidikan secara serius. Barangkali juga kerana faktor yang sama, tidak diizinkan oleh kesibukan rutin sebagai pendidik. 

Aku jadi teringat kepada calon-calon guru yang masih menuntut di universiti dan di institusi perguruan negara, pengalaman menemuduga calon-calon guru sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah dan kisah Adam Adli, mahasiswa UPSI yang tiba-tiba menjadi popular kerana gelagat perjuangan kebebasan akademik universitinya. Apakah mahasiswa institusi perguruan masa kini memiliki ruang waktu yang cukup lumayan untuk memenuhi citra keguruannya menjadi calon pendidik yang berwibawa, hingga ada kemampuan untuk bersantai megah di gelanggang perjuangan memahkotakan demokrasi yang dikatakan terbelenggu oleh AUKU dan sebagainya? 

Dunia pendidikan dan pembelajaran di kampus jauh berbeza daripada dunia pendidikan dan pengajaran di sekolah. Apakah bekalan ilmu dan pengalamian yang diperoleh di universiti itu serasi dan mampu memenuhi kehendak ruanglingkup perkhidmatan dan perjawatan di kancah pendidikan kelak? Apakah gejolak aspirasi yang meluap-luap di kampus itu dapat memanfaatkan fungsi kependidikan di sekolah dan dibawa ke bilik darjah hingga menjadikan mereka sosok guru yang menyenangkan dan menyenangi anak-anak muridnya, insan pendidik yang mampu membangunkan modal insan pengukir masa depan negara?

Aku masih mengingati ungkapan ini;
Ijazah perguruan anda belum tentu menjadi tiket untuk menjadi pendidik sejati. Gantung saja ijazah yang kalian miliki dan mulalah atau teruslah belajar menjadi guru sebenar. Jika anda gagal belajar menjadi guru, maka berhentilah daripada menjadi guru. Tinggalkan dunia keguruan. JIka tidak, anda akan hanya menyusahkan guru lain dan merugikan murid-murid anda sendiri.     
Demikianlah antara cabaran untuk insan guru, khususnya guru-guru yang baru ditempatkan di sekolah-sekolah, apatah lagi calon-calon guru yang masih belajar di institusi perguruan...

____________________________    
  
- SEORANG AKU

       

No comments:

Post a Comment