Friday, April 27, 2012

Itu Perkhabaran Yang Kita Terima...

Salam hormat,



Kata orang dulu-dulu, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. 

Masalahnya, itu cakap orang dulu-dulu. Cakap orang sekarang dah tak macam tu. Cakap siang ke-, cakap malam ke-, sama saja. Yang penting, aku cakap apa-apa yang aku nak cakap. Engkau nak dengar atau tidak, nak percaya atau tidak, itu engkau punya fasal. Aku peduli apa. Soal betul atau tidak, engkau siasatlah sendiri.

Dengan demikian, apabila diajukan pertanyaan tentang kesahihan maklumat yang dicakapkannya, beginilah pula jawapannya:  "Itu perkhabaran yang kita terima. Wallahualam kita pun tidak tahu..."


(ii)


Alkisah, ini versi Youtube :



dan ini versi akhbar :
“Itu perkhabaran yang kita terima. Wallahualam, kita pun tidak tahu... jadi saya minta pihak berkaitan melakukan siasatan terhadap khabar ini. Sama ada mereka (Perdana Menteri dan Panglima dalam ATM) nak nafikan atau terima (khabar)... itu terserah,” katanya. 


[ Rujukan lanjut :  Berita Harian Online ]

(iii)

Yalah tu. Nama pun khabor angin ya yop. 

Sebenornya aku ni cuma nak tolong sebarluaskan saja. apa yang dikhabarkan kepada aku.melalui ucapan aku ni. Terlanjur ada ruang dan kesempatan bersama rakyat. Apa pandangan engkau orang, terpulanglah. Ini kan negara demokrasi. Maka kita bebas bersuara. Kita bebas menyebarkan apa saja khabar, termasuklah khabar angin.

Aku bukan menuduh, apa lagi memfitnah. Aku cuma menyampaikannya saja. Mungkin betul mungkin tidak betul. Engkau orang siasatlah sejauhmana benar tidaknya. Pihak berwajib pun kenalah siasat. Ini isu besar. Ini isu masa depan negara. 

Lagi pun, ini memang kerja orang politik macam aku. Semuanya boleh dijadikan isu atau polemik, asalkan mengatasnamakan rakyat. 

Lagi pun, angin politik kat Malaysia ni memang sentiasa bertiup kencang. Molek sungguh untuk melayangkan sebarang khabar angin. Rakyat pasti amat gembira mendengarnya. Pasti ramai yang akan teruja dan akan menjaja cerita-cerita macam ini di seluruh ceruk rantau Malaysia. Apa lagi kepada sebilangan golongan mahasiswa dan anak muda yang memang mudah berangin seluruh badan kalau menyebut soal kerajaan yang ada. 

Ini pun modal mahal untuk pilihanraya akan datang ni.... Bukan senang nak tarik hati pengundi yop. Betul tak?

______________________

- SEORANG AKU





   



No comments:

Post a Comment