Friday, December 7, 2012

Sang Burung, Ayam Serama, Beruang dan Musang

Salam hormat,



Malam ini beristirahat melangir waktu
bersama notebook dan TV 
menghayati  

BICARA RAKYAT
TV1 
7 DISEMBER 2012
(9.00 - 10.00 malam)

(ii)

Dalam kerancakan berbincang-bicara, terselit juga sekelumit kiasan tentang perbandingan pola permuafakatan kepimpinan parti politik setempat.

Salah seorang ahli panel membandingbezakan dua corak permuafakatan, iaitu permuafakatan kawanan Sang Burung di satu pihak, dan permuafakatan antara Sang Ayam Serama dengan Sang Beruang dan Sang Musang di sebelah pihak yang satu lagi. 

Ahh, ada-ada saja si Brahim ni...


VERSUS


+


+



(iii)

Pun begitu, menarik juga analoginya. Aku menyenanginya. Brahim ada alasan untuk beranalogi sedemikian rupa. Terpulanglah kepada anda untuk memikirkan kewajarannya atau mentafsirkannya semula.

Apakah kawanan burung itu akan dapat terus terbang bersama dengan nada kicauan yang serupa setelah terus-terusan keletihan diduga sang ayam serama, beruang dan musang hingga akhirnya menyerah kalah dan berhenti terbang?

Apakah si ayam serama yang cantik tapi katik itu akan kewalahan kerana bermain kejar-kejaran dengan si beruang dan si musang yang ternyata lebih tangkas, licik dan bijaksana itu?

Apakah si beruang akan membenarkan si ayam serama terus bertingkah memaksakan kehendaknya, atau memamerkan cengkamannya untuk mematikan olah rakan katiknya itu, dengan sang musang cuma mampu tersenyum sinis memasang angan?

Apakah si musang akan benar-benar diberi keistimewaan untuk memimpin kelompok setiakawan mereka setelah sang burung menundukkan kepala, atau akhirnya terjerat dan dipinggirkan setelah usai disediakan perangkap bersalut emas untuknya?

Cuma waktu akan menentukannya.     

Apa-apa pun tafsirannya, kepada kedua-dua kelompok permuafakatan itu, dalam perbezaan ada juga kesamaan, iaitu kesemuanya ada kemahiran dalam lompat melompat dan saling mengambil kesempatan. Hahaha...

(Maaf, sekadar bercanda!)

__________________________________________

- SEORANG AKU


No comments:

Post a Comment