Thursday, November 17, 2011

Tahniah, Harimau Muda!

Salam hormat,


Malaysia 1 Indonesia 0.

Tahniah untuk Harimau Muda Malaysia! Kalian adalah juara kumpulan A Bolasepak Sukan SEA 2011. 

Kalian mampu membenam keangkuhan penyokong di Stadium Bung Karno (yang turut tidak menghormati lagu kebangsaan yang berkumandang sebelum sepak mula bermula) dengan menewaskan pasukan Indonesia di perlawanan akhir Kumpulan A Sukan SEA ke-26 itu. 

Kalian telah membuktikan kemampuan untuk kembali bermain dengan lebih baik daripada sebelumnya, dengan mengurangkan kekhilafan dan memanfaatkan peluang yang ada. Satu gol sudah cukup untuk menamatkan badi Gelora Bung Karno. Soal percaturan mereka menurunkan pemain bukan kesebelasan utama bukan soal pokok punca kemenangan kita atau kekalahan mereka. Malah, itu juga petanda bahawa mereka meremehkan kemampuan Malaysia.



Harimau Muda perlu mempertingkat prestasi untuk menewaskan Myanmar di peringkat separuh akhir nanti (19 November, 5.00 petang) untuk layak bertandang ke babak final dan mempertahankan kejuaraan yang disandang dua tahun lalu. Perjalanan masih mendebarkan untuk mengekalkan kejuaraan. Usah berpuas hati dengan kejayaan yang diraih sebentar tadi. Masih banyak kelemahan perlu diperbaiki.

Mungkin kesempatan untuk mendepani Indonesia akan berulang di pertandingan akhir nanti jika Harimau Muda dan Garuda Muda mampu menewaskan lawan masing-masing di peringkat separuh akhir nanti. Mampukah Indonesia menewaskan Vietnam? Dengan dukungan penonton fanatik mereka, semoga kesebelasan utama mereka mampu. Kita saksikan saja.

__________________

- SEORANG AKU



No comments:

Post a Comment