Saturday, October 8, 2011

Kisah Ibu dan Facebook: Aku Bagaimana?

Salam hormat,


Sekadar bersantai dan suka-suka lewat pengakhiran malam hujung minggu, selepas menjenguk Irfan dan Irsyad di Setia Tropika…..


Ya, kutitipkan coretan ini. Juga klip video yang mengilhaminya. Sekadar mengumpan senyuman. Meski senyum sinis untukku.



(ii)

Ibu dan Facebook, demikian judul sebuah puisi. Inilah puisinya, kupersembahkan untukmu. Deklamasi puisi oleh Serafina Ophelia, si anak manis yang mungil, ceriwis lagi bersahaja, tentang FB dan ibunya.

Semoga kalian menyenanginya. Selamat menikmati.



(iii)

Aku dan Facebook. Macam dekat tapi jauh. Macam suka tapi malu menyapa. Maklumlah, aku ini orang lama. Facebook ni benda baru bagi orang lama seperti aku dan rakan-rakan seangkatan. Yang tak ada kepentingan untuk manfaatkan FB selalu. Hanya sekali sekala.

“FB ni media baru untuk generasi baru”, bisik hati kecilku.

Memang sudah lama aku tidak menulis di FB atau ber”facebook”an. Meskipun bisa dikatakan hari-hari aku mampir di ruanglegar FB. Sama ada di notebook, netbook, pc atau lewat smartphone. Macam orang yang terkedu lidah pabila kekasih lama tiba-tiba berada di depan mata. Yang aku buat hanya “log in”, baca dan/atau dengar dan/atau tonton, senyum senyum sedikit dan kemudian “log out”. Semuanya cuma untuk ikut ambil tahu maklumat sekitar pengkisahan rakan FB yang ada, lewat skrip celoteh, curhat dan corat-coret kehidupan rutin mereka. Dan mereka pun tentu faham kenapa rakan mereka orang lama ini seperti kewalahan mendepani keinginan atau keperluan FB.

Rakan FB pun tak banyak. Rakan seangkatan memang tidak mesra FB.

Rakan yang ada pun hanya mantan (bekas) anak murid dari zaman Saint Joseph sampai ke PG2, rakan guru-guru separuh muda dan separuh lama, kenalan siber di dunia maya, serta lingkungan keluarga dan sedara mara.

Sebilangan rakan FB pun mungkin macam aku juga, cuma jadi pembaca pasif. Mungkin kerana sibuk amat dengan tugas hakiki. Mungkin juga kerana disentuh rasa janggal untuk berFB macam anak sekolahan muda remaja. Berghairah menekuni FBnya.

Dan barangkali juga aku memilih untuk menjadi malu berFB setelah menikmati deklamasi puisi ‘lucu’ itu, suatu waktu dulu, setahun lalu.

(iv)

Terlanjur berkisah tentang Facebook, aku pernah menulis tentangnya sekitar April 2011 lalu, dengan tajuk “Facebook : Bicaralah dengan Beradab“. Sila rujuk di SINI.

Mohon pamit ~ berundur dulu!


______________________________

SEORANG AKU

No comments:

Post a Comment