Thursday, October 27, 2011

Aduhai, Sombongnya Dia!

Salam hormat,


Sabtu ini, 29 Oktober 2011, 8.40 malam, kita tonton saja perlawanan akhir Piala Malaysia 2011 - Negeri Sembilan vs Terengganu di TV1. Maklumlah, harga tiket pun dah dinaikkan secara mengejut.

Yalah, apa nak buat,  hak diaoranglah nak naikkan harga tiket. Ini memang masa yang baik untuk ambil kesempatan.

Hak kita... penyokong takmampu nak bayar RM50.00, jadi penonton di luar stadium sajalah. Kita sama-samalah bersorak di luar stadium, juga sebagai sokongan kepada bantahan kenaikan harga tiket melalui kempen Kelab E-Penyokong Bolasepak Negeri Sembilan itu. Cakap Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang meminta FAM mengkaji semula kenaikan harga tiket itu, dan rayuan Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (Timbalan Presiden FAM sendiri) untuk mengurangkannya pun mungkin taklaku kepada Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan dan Setiausaha Agung FAM tu.

KUALA LUMPUR - Selepas kumpulan penyokong Negeri Sembilan dan Terengganu menyatakan bantahan keras dan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek kecewa dan terkejut, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pula merayu harga tiket perlawanan akhir Piala Malaysia agar dikurangkan.Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menyatakan pendirian secara berlembut dan berhemah serta memilih pendekatan prihatin dengan peminat bola sepak tanah air ini dalam khidmat pesanan ringkasnya (SMS) kepada Utusan Malaysia, semalam.
"Saya sudah pun merayu dengan FAM melalui (Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan) Datuk Hamidin (Amin) dan Datuk Azzuddin (Ahmad, Setiausaha Agung FAM) supaya dapat dikurangkan harga tiket (perlawanan Terengganu-Negeri Sembilan di Stadium Shah Alam).
"Sekarang terpulang kepada mereka dan jawatankuasa berkenaan (untuk mengekalkan keputusan Isnin lalu dengan harga baru tiket semua tempat duduk, RM50, mengembalikan kepada harga asal, RM30 atau mengurangkan beberapa peratus daripada harga baru itu)," katanya.
(ii)

Apapun, molek juga alasan Sultan Ahmad Shah, Presiden FAM, untuk meyakinkan penyokong supaya tetap hadir ke stadium.

Daripada Presiden FAM, dilaporkan:

PEKAN 27 Okt. - Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah bertitah, harga tiket RM50 untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Malaysia antara Negeri Sembilan dan Terengganu, Sabtu ini kekal. Baginda sehubungan itu mengajak penyokong kedua-dua pasukan supaya hadir beramai-ramai menyaksikan perlawanan akhir yang akan berlangsung di Stadium Shah Alam itu. (Utusan Malaysia) 
PEKAN 27 Okt. - Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Sultan Ahmad Shah meminta penyokong Terengganu dan Negeri Sembilan mengetepikan isu kenaikan harga tiket sebaliknya datang beramai-ramai ke Stadium Shah Alam pada Sabtu ini bagi menyokong dan membantu pasukan masing-masing dalam perlawanan akhir Piala Malaysia. 
"Kalau dapat 80,000 orang datang adalah baik untuk kedua-dua pasukan, bukan kepada FAM. Kesian juga pasukan negeri-negeri telah belanja berjuta-juta untuk nak perbaiki pasukan masing-masing. Marilah kita beramai-ramai menyokong kedua-dua pasukan ini, dalam masa sama menolong menambahkan pendapatan daripada jualan tiket kepada kedua-dua pihak,” titah baginda selepas merasmikan Kem Force 136, Rejimen 505 Askar Wataniah di sini hari ini. (Bernama)
Berhemah, bukan?

(iii)


Tapi, daripada Setiausaha Agung FAM, laporannya begini:
Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad (gambar) berkata pihaknya tidak bercadang menurunkan harga tiket kerana selepas kajian, Jawatankuasa Pertandingan Tempatan mendapati harga tiket itu adalah wajar. “Harga tiket itu dianggap wajar kerana FAM terpaksa menanggung beberapa kos termasuk bayaran kepada pihak stadium, keselamatan dan beberapa faktor lain,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini. 
Para penyokong kedua-dua pasukan turut membantah harga tiket itu bagi semua tempat duduk stadium. 
Beliau berkata Malaysia adalah sebuah negara demokrasi di mana penyokong bebas memilih untuk memulau perlawanan akhir nanti dan FAM tidak mempunyai sebarang kuasa bagi menyekat keputusan mereka itu. Mengulas permintaan Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek supaya FAM mengkaji semula harga tiket tersebut, beliau berkata FAM menghormati permintaan itu namun FAM tidak akan berganjak dari keputusan asal.
(sumber: Utusan Malaysia - FAM pertahan naik harga tiket) 
Aduhai, sombongnya dia!.

Yalah, alasan boleh dicari dan diberi. Dan apapun alasannya, itu memang hak mutlak FAM. Peminat hanya mengharap agar FAM berhati perut dan bertimbangrasa dalam menjaga hati dan sokongan peminat bolasepak sendiri. Kalau tak dapat dipenuhi pun takapa. Peminat mungkin takpuas hati atau marah dengan kenaikan harga tiket pada saat-saat akhir. Tapi, usahlah ditambahpanaskan ketidaksenangan hati peminat bolasepak dengan pernyataan berbentuk provokatif seperti itu. Bukankah tidak elok kalau peminat benar-benar memboikot perlawanan itu?

_________________________________

- SEORANG AKU

No comments:

Post a Comment