Wednesday, October 26, 2011

Antara Gelap dengan Terang

Salam hormat,


Kepada rakan-rakan beragama Hindu, selamat berDeepavali!

Alkisah, benua India pun bermandikan cahaya pada malam sambutan Diwali. Dan foto berikut ini (sumber: NASA) turut menghiasi laman Facebook menjelang sambutan Deepavali hari ini. Semuanya dalam konteks melafazkan ucapselamat kepada rakan-rakan yang meraikannya.

India at night during Diwali-NASA

Sesungguhnyalah gemerlapan cahaya seperti itu turut mewarnai kehidupan rakyat biasa di bumi bertuah ini, saling menghargai meski berbeza keturunan dan agama. Cuma, dalam terang pun ada sisi gelapnya.

(ii)

Kegemerlapan cahaya itu boleh bertukar menjadi pudar gelap pabila ditutup awan hitam ciptaan orang-orang luar biasa yang serakah memancing sentimen politik kaumnya atau para penyokong taksubnya. Orang-orang yang digelar politikus. Soal perpaduan, kesepakatan, kerukunan hidup dan keadilan sebenar untuk seluruh rakyat sebagaimana aspirasi perlembagaan negara hanyalah mainan bibir dan tidaklah sangat menjadi agenda utama mereka. Demi keghairahan berpolitik, menjadi juara kaum dan menerajui kepemimpinan negara, matlamat diizinkan untuk menghalalkan cara.   

Demikianlah gelap terang politik negara.

Dalam konteks berpolitik di Malaysia, kepada orang biasa seperti saya, antara gelap dengan terang itu, apakah pilihannya ialah "hilang terang timbul gelap" sebagaimana judul lagu nyanyian biduanita negara, Saloma (Allahyarhamah) atau "hilang gelap terbitlah terang" sebagaimana judul lagu nyanyian Ramli Sarip dan Sweet Charitynya? 

____________________

- SEORANG AKU






No comments:

Post a Comment